Wielu użytkowników nie mających do czynienia z automatyczną skrzynią biegów ma pewne obawy co do użytkowania takiego rodzaju przeniesienia napędu. Warto się zastanowić czy obawy te są słuszne i dla kogo przeznaczona jest taka forma udogodnienia…

 

Nowoczesne zautomatyzowane skrzynie biegów wyposażone są w szereg elektroniki sterującej, wspomagającej oraz przede wszystkim przyspieszającej pracę oraz zmianę przełożeń. Skrzynie biegów DSG (Direct Shift Gearbox) koncernu VW wyposażone w podwójne sprzęgło, jedno dla biegów parzystych, drugie dla biegów nie parzystych umożliwiają zmianę biegu nawet w ciągu kilku milisekund. Jest to rewelacyjne osiągnięcie, niemożliwe do wykonania w przypadku manualnej skrzyni biegów czy też klasycznych automatów. Skrzynie te charakteryzują się oszczędnością w zużyciu paliwa oraz brakiem przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Podczas normalnej eksploatacji dzięki ich zastosowaniu możemy cieszyć się bardzo wysokim komfortem. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że bardzo szybko utożsamiają się z stylem jazdy kierowcy, działają bardzo intuicyjnie i dokładnie wykonują powierzone im zadanie. Dodatkowo mamy możliwość sekwencyjnej zmiany biegów z poziomu samego lewarka lub też opcjonalnie łopatek przy kierownicy. Mamy również tryb Sport, który wprowadza agresywniejszą pracę samej skrzyni, tzn. skrzynia utrzymuje większą prędkość obrotową silnika oraz szybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia. 
usterki automatycznej skrzyni biegów

Słuchając wszystkich pozytywnych aspektów nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów należy wspomnieć o jej wadach, a jest ich sporo.. Przede wszystkim samochody wyposażone w takie skrzynię są znacznie droższe w zakupie, często jest to dopłata rzędu 10-15 tys.zł do nowego samochodu. Wymagają one znacznie częstszego i droższego serwisu. Wymagana jest wymiana oleju co 60 tys.km, którego koszt sięga 2-3 tys.zł w zależności od przeprowadzonej metody wymiany. Skrzynie te są znacznie bardziej narażone na ponadprzeciętne obciążenie, nie zaleca się przeprowadzania modyfikacji podnoszenia momentu obrotowego. Wyposażone są również w koło dwu-masowe, którego najczęściej obawiają się użytkownicy manualnych skrzyń. Z uwagi na zainstalowane systemy mechatroniki jak i samej elektroniki borykają się z ich poważnymi problemami co wiąże się z dużymi kosztami naprawy. W wielu przypadkach konieczna jest wymiana całej skrzyni biegów gdyż jest to bardziej opłacalne, niż naprawa czy regeneracji poszczególnych elementów. Warto nadmienić, że modele S-tronic oferowane w Audi oraz VW DSG w wersji z elektronicznymi popychaczami często nie wytrzymywały przebiegów 150-200 tys.km. Pierwsze objawy to szarpanie podczas zmiany przełożeń, drgania całej karoserii samochodu podczas wysprzęglania czy też zwalniania do niskich prędkości.

 

sprawdzenie stanu technicznego skrzyni biegów przed zakupem

 

Podsumowując skrzynie dwu-sprzęgłowe charakteryzują się bardzo komfortową i przyjemną pracą, są bardzo precyzyjne oraz szybkie jednak trzeba mieć na uwadze koszty związane z długoletnim użytkowaniem takie go systemu przeniesienia napędu. Jeśli chcemy być bezpieczni o dość sporą kwotę naszego portfela warto podejść rozsądnie do zakupu samochodu używanego i dobrze upewnić się czy interesujący nasz egzemplarz wkrótce nie będzie miał poważnych awarii.