Wypadanie zapłonu w początkowych etapach może objawiać się chwilowym przerywaniem pracy silnika. Na tego typu usterki narażone są szczególnie jednostki benzynowe. W przypadku silników wysokoprężnych dochodzi do samo zapłonu, więc problemy z elektrycznym układem zasilania nie występują. Wypadanie zapłonu, które pojawia się rzadko może być praktycznie nieodczuwalne dla przeciętnego użytkownika. Objawia się z reguły przy wyższych prędkościach obrotowych, kiedy synchronizacja mieszanki paliwa, powietrza i zapłonu elektrycznego wymaga największej precyzji. W przypadku gdy do poważnych zaburzeń pracy układu zapłonowego może dojść do zatrzymania pracy jednego lub więcej cylindrów. Nasz silnik pracuje wtedy na niepełną liczbę cylindrów, co wiąże się z znacznym spadkiem mocy oraz nierówną pracą silnika. W przypadku wypadanie dwóch lub więcej liczby cylindrów może dojść nawet do unieruchomienia pojazdu. Pracy na niepełną liczbę cylindrów towarzyszy również podwyższone spalanie paliwa. Sterownik silnika stara się bezskutecznie uzupełnić spadki mocy dawkując większą ilość na pozostałe cylindry. Odłączenie części komory spalania, która ma problemy z zapłonem jest celowe, aby nie zalewać jej benzyną. W sytuacji gdy nie zostanie ona odpowiednio spalona w cylindrze może dojść do przedostania się mieszanki w stronę katalizatorów, co grozi ich uszkodzeniem. Całemu zjawisku powinna towarzyszyć aktywna kontrolka “check engine”, która powinna informować nas o problemach z elektroniką naszego samochodu. W szczególnych przypadkach można zauważyć, że kontrolka Check-engine zacznie mrugać. Wtedy jesteśmy informowani, że emisja spalin została przekroczona o 150% i istnieje ryzyko uszkodzenia katalizatora.Powinniśmy wtedy zatrzymać nasz pojazd i zaprzestać dalszej jazdy.

 

Przed zakupowa kontrola stanu technicznego pojazdu

 

W silnikach z zapłonem iskrowym wskazana usterka może wiązać się z różnymi problemami. W najlepszym przypadku niesprawne mogą okazać się świece zapłonowe, bądź cewki elektryczne, odpowiadające za dostarczenie zasilania elektrycznego. W przypadku cewek najprostszą metodą jest zamienienie ich na cylindrach, bądź odpięcie jednej z nich. Jeśli przestanie pracować inny cylinder należy poprawnie zlokalizować uszkodzona cewkę i dokonać jej wymiany. W przypadku gdy praca silnika w żaden sposób się nie zmienia, cewki zapłonowe powinny być sprawne. Świece zapłonowe są stosunkowo tanie, więc najlepiej profilaktycznie dokonać ich wymiany. Ich wymiana jest szczególnie zalecana dla silników, które mają zamontowaną instalację gazową. W związku z podwyższona temperaturą spalania dochodzi do ich wcześniejszego zużycia.

 

Pomoc w zakupie samochodu Wrocław Częstochowa Łódź Katowice Kraków

 

W przypadku gdy świece zapłonowe wraz z cewkami okażą się sprawne problem może być bardziej skomplikowany. W nowoczesnych jednostkach benzynowych, w celu poprawienia mocy i wydajności silnika stosuje się układy zmiennych faz rozrządu. W zależności od aktualnych obrotów silnika ustawiane jest inne ich położenie. Dzięki takiemu zabiegowi nasz silnik uzyskuje z reguły do 10-15% więcej mocy. Niestety po dłuższym czasie eksploatacji może dojść do problemów z tymi układami. Mechanicznie krzywki lub wałki prowadzące mające na celu odpowiednie synchronizację ulegają wytarciu. Cykliczny nieodpowiedni obrót jednej z nich może skutkować problemami nieregularnej pracy cylindrów. Diagnoza takiej usterki nie jest prosta i często błędnie postawiona generuje koszty rzędu kilku tysięcy złotych. W bardziej zaawansowanych stanach powinna objawiać się błędem w module silnika związanym z fazami rozrządu. Warto pamiętać, że niekoniecznie musi towarzyszyć jej aktywna kontrolka Check-engine, gdyż często odbierana jest jako błąd nieciągły. Kolejną częstą przyczyną są problemy w układzie dolotowym. Układ może być nieszczelny lub posiadać uszkodzony czujnik przepływu. Kiedy będzie wskazywał wartości po za granicami w jakich silnik może normalnie pracować dochodzi do odłączenie cylindrów. Kolejną przyczyną może być uszkodzona bądź zapchana odma olejowa, niesprawny czujnik temperatury lub problemy z katalizatorami. W tym przypadku najbardziej kłopotliwe mogą okazać się katalizatory. Jeśli sondy lambda okażą się sprawne będzie trzeba zajrzeć do wkładu katalizatora. Wykonany jest z platyny oraz innych kosztownych metali. Jego cena waha się w okolicach kilku tysięcy złotych. Istnieje jeszcze kilka innych mało prawdopodobnych przyczyn wypadania zapłonu, jednak najgorszą z nich może okazać się spadek kompresji na którymś z cylindrów. Zapieczone pierścienie, nieodpowiednie smarowanie czy też opiłki w oleju mogą spowodować nagły spadek kompresji, a tym samym nieregularną pracę silnika. Niestety w tym przypadku trzeba będzie ściągnąć głowicę silnika i ocenić mechaniczne uszkodzenia wewnątrz komory spalania. Często koszt naprawy równa się wymianie całej jednostki napędowej.

 

Pomoc w ocenie stanu technicznego pojazdu na terenie Wrocławia

 

Podsumowując wypadanie zapłonu najczęściej kończy się na wymianie cewek lub świec. Jeśli problem nie ustępuję należy dokonać wnikliwej analizy oraz odpowiedniej diagnostyki komputerowej, aby słusznie zdiagnozować uszkodzenia. Jeśli nie chcemy narażać się na duże koszty związane z naprawą warto skorzystać z pomocy ekspertów motoryzacyjnych oraz osób wyposażonych w odpowiedni sprzęt diagnostyczny. Aby uniknąć wyżej wymienionych problemów dobrym wyborem jest skorzystanie z fachowej pomocy przed zakupem i kontroli stanu technicznego pojazdu wraz z pełną diagnostyką komputerową. Wykrycie problemu w wczesnym stadium może pozwolić zredukować koszty napraw lub uświadomić potencjalnemu użytkownikowi, że należy szczególnie skupić się na analizie technicznej tej części silnika w przypadku gdy decydujemy się na zakup.