Co raz więcej użytkowników sięga po automatyczne skrzynie biegów. Nowsze konstrukcje zapewniają brak podwyższonego spalania, szybką i precyzyjną zmianę biegów. Skrzynie adoptują się do jazdy kierowcy, dzięki czemu komfort ich użytkowania jest bardzo wysoki. Jednak co w przypadku gdy decydujemy się na samochód używany i istnieje ryzyko usterki automatu? Jak dobrze sprawdzić samochód przed zakupem lub jakich modeli unikać?

Skrzynie bezstopniowe multitronic (Audi)

        Skrzynie to są produkowane i montowane w pojazdach Audi od około 20 lat. Charakteryzują się specyficzną pracą. Przeciętny użytkownik ma wrażenie, że korzysta cały czas z jednego przełożenia. Wciskając mocno pedał przyspieszenia skrzynia cały czas wysokie obroty. Jest to niekomfortowa praca, szczególnie w przypadkach silnika diesla, który jest często utrzymany na wysokich obrotach. Nowsze konstrukcje mają emulowane sztuczne przełożenia, dzięki czemu ich praca staje się nieco bardziej komfortowa. Skrzynie te są lubiane przez użytkowników, którzy nie preferują dynamicznej jazdy. Wtedy silnik pracuje cicho, nie czuć żadnych przełożeń i nie ma podwyższonego spalania. Dla użytkowników którzy preferują jazdę dynamiczną niestety spalanie może być większe niż w przypadku klasycznego automatu lub przekładni manualnych. Jednak co z kwestiach awaryjności tego typu przekładni? Niestety początkowe skrzynie nie cieszyły się dobrą opinią. Usterki pojawiały się w mechatronice jak i typowo mechanicznej części skrzyni. Początkowo objawy były wyczuwalne przy zmianie wybieraka z Drive na Reverse bądź z Parking na Drive lub Reverse i odwrotnie. Występuje wtedy charakterystyczny stuk lub szarpnięcie karoserią. Prawidłowo działająca skrzynia powinna zadziałać bez żadnych efektów. Kolejne problemy mogły pojawić się w czasie jazdy. Dodatkowo mogą zapalać się wszystkie symbole R,D,N i P. Szarpnięcia przy gwałtownym przyspieszaniu lub gwałtownym zmniejszaniu prędkości obrotowej, wolno praca lub brak reakcji przez dłuższy okres czasu. Kiedy dodatkowo w czasie dynamicznej jazdy pojawiają się metaliczne dźwięki problem może być poważny, często kończący się wymianą całej skrzyni na nową lub regenerowaną. W skrajnych przypadkach dochodzi do pęknięcia obudowy, części wałków prowadzących. Czy problem jest typowy? Wielu użytkowników chwali sobie te przekładnie jednak jest bardzo dużo negatywnych opinii. Użytkownicy zapominają o regularnej wymianie oleju w skrzyni (często producent nie przewiduje takiej wymiany), niepoprawnie użytkują samą skrzynie, szczególnie na nierozgrzanym oleju. Gwoździem do trumny są wysokie przebiegi, które dla pierwszych tego typu przekładni sięgają kilkaset tysięcy kilometrów. Przekładnie bezstopniowe multitronic poprawie uległy po 2014-2015 roku. Wtedy była to jedna z lepszych skrzyń automatycznych koncernu VW.

Oznaczenie skrzyni: Multitronic 01J

Rzeczoznawca samochodowy

Skrzynie bezstopniowe CVT koncernu francuskiego (Nissan/Renault/inne)

        Japoński koncerny do teraz stosują głównie przekładnie bezstopniowe. W ich ocenie przekładnie też są najbardziej komfortowe. Japończycy specjalizują się głównie w silnikach benzynowych, gdzie tego typu rozwiązania mają większych sens z uwagi na liniowo oddawaną moc, gdzie w konsekwencji do pełnej mocy silnika potrzebne są wysokie obroty. Stosowano je w modelach Nissana takich jak Maxima, Primera czy Pathfinder. Pojawiały się również w Toyotach, jednak były to już inne przekładnie o większej bezawaryjności. W przypadku Nissana niestety mimo wieloletniego stażu nadal często pojawią się usterki. Co ulega awariom? Głównie problemy pochodzą od modułu sterowania (zregenerowany kosztuje ok 1000 zł). Poza tym, szybko zużywają się pasy przenoszące napęd, Wtedy regeneracja może wiązać się z wymianą całej przekładni, gdyż naprawa będzie nieopłacalna.

Oznaczenie skrzyni: Jatco JF011E

Występuje w:

  • Nissan: Qashqai, X-Trail, Altima,
  • Dodge: Caliber
  • Jeep: Compass, Patriot
  • Suzuki: Kizashi
  • Renault: Koleos
  • Mitsubishi: Outlander

 

Diagnostyka komputerowa sprawdzenie wtryskiwaczy

Steptronic BMW, Audi

        Stosowane głównie w autach segmentu premium. Po raz pierwszy zastosowano w BMW 7 w 2001 roku. Dostępna w kilku wariantach – w zależności od modelu, różnią się rozmiarem skrzyni oraz zdolnością do przenoszenia momentu obrotowego. W najmocniejszej wersji przenosi momenty obrotowe nawet do 600-650 Nm, więc chętnie jest montowana do aut z dużymi silnikami. Siłą rzeczy, powoduje to spore obciążenia, co w końcu może doprowadzić do usterki skrzyni. Jakie awarie mogą wystąpić? Przede wszystkim, problemy z włączeniem 4, 5 lub 6 biegu – tu przyczyną będzie pęknięcie kosza wałka wejściowego (koszt od 1200 zł w górę). Dodatkowo, wycierają się ścieżki na płytce sterownika. Kompletna regeneracja przekładni nie powinna przekroczyć 6000 zł. Warto dodać, że usterki te nie występują bardzo często. Pojawiają się głównie w egzemplarzach z dużymi przebiegami rzędu 400-500 tys.km.

Występuje w:

  • Audi: A8
  • BMW: 3 (E90), 5 (E60), 7 (E65), X5 (E70)
  • Jaguar: XF
  • Range Rover
  • VW: Phaeton

Oznaczenie skrzyni: ZF 6HP

Badanie stanu technicznego pojazdu Wrocław

Aisin AF40

        Jedna z bardziej popularnych skrzyń automatycznych w markach takich jak Opel, Fiat, Volvo czy Citroen. Główne awarie to sterownik sterownik i elektrozawory. Uszkadzają się również sprzęgła hidrokinetyczne, a nawet zanika całkowicie ciśnienie w układzie powodując mechaniczne uszkodzenia. Choć jest to niezwykle popularna skrzynia, można się niemiło zaskoczyć kiedy pojawi się konieczność jej naprawy. Stosowane są rozwiązania, które znacznie podwyższają koszty napraw. W przypadku przekładni 5-biegowych, uszkodzony sterownik należy wymienić na taki, który jest dedykowany do konkretnego auta. Zakodowanie innego sterownika jest bardzo problematyczne i większość warsztatu może sobie z tym nie poradzić. W przypadku skrzyń 6-biegowych, sterowniki są na szczęście zamienne pomiędzy modelami.

Kompletna regeneracja to około 5000 zł

Oznaczenie:

  • Aisin TF-80SC
  • Aisin TF-81SC (Ford)
  • Aisin AF40
  • AWF21
  • AM6
  • AW6A-EL
  • 6F21-WA

Występuje w:

  • Alfa Romeo: 159, Brera
  • Citroen: C4, C5, C6
  • Fiat: Croma
  • Ford: Mondeo
  • Opel: Astra H, Vectra C/Signum, Zafira B, Insignia A
  • Peugeot: 407, 607, 807
  • Volvo: XC90

 

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu

Podsumowując skrzynie automatyczna została stworzona aby ułatwić i uprzyjemnić prowadzenie pojazdów. W motoryzacji jest znana od ponad 50 lat. Im nowsze skrzyni z uwagi na rozbudowaną elektronikę mogą wymagać większych kosztów naprawy, dlatego decydując się na automat szczególnie z rynku wtórnego musimy mieć świadomość, że może wystąpić konieczność jego naprawy. Nawet skrzynie uchodzą za bezawaryjne mogą mieć problemy. W trakcie zakupu warto zminimalizować ryzyko usterki dokładnie go sprawdzając i robiąc jego diagnostykę komputerową. Każdy automat posiada moduł elektroniczny, który może nam bardzo dużo powiedzieć na temat stanu technicznego konkretnego egzemplarza. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek symptomy awarii, to lepiej rzeczywiście odrzucić taki egzemplarz. Warto jednak mieć świadomość ryzyka, z jakim wiąże się kupno auta z taką skrzynią. A po zakupie znaleźć dobry warsztat, który specjalizuje się właśnie w przekładniach automatycznych – często drobne usterki można usunąć stosunkowo niewielkim kosztem, zanim nie spowodują większych uszkodzeń.