Kiedy na naszej desce rozdzielczej pojawi się żółta kontrolka silnika tzw. Check-Engine nie powinniśmy od razu wyciągać pochopnych wniosków. Wielu kierowców traktuje ją jako informację o poważnym błędzie w elektronice silnika, który może wpłynąć na uszkodzenie naszej jednostki napędowej. W zależności od marki samochodu producenci decydują się na jej aktywacje w różnym “stadium” błędu. Przykładowo elektronika BMW może mieć mnóstwo błędów ciągłych lub nieciągłych, a sama kontrolka wcale nie musi nam o tym sygnalizować. W związku z tym deska rozdzielcza bez zapalonego Check-engine nie musi oznaczać czystej pamięci błędów naszego sterownika silnika jak i pozostałych modułów. A więc kiedy zapala się Check? Przede wszystkim ma nas informować o odczycie złych parametrów, nie mieszczących się w normie np. ciśnienia turbosprężarki, układu wtryskowego, zaworu EGR, zapchanego DPF, nieodpowiednią dawką paliwa, problemem z zapłonem czy też jego wypadaniem, nieodpowiednim stopniem kompresji wewnątrz cylindrów i wiele innych. W niektórych przypadkach może zostać aktywowana gdy któryś z czujników pomiarowych ulegnie uszkodzeniu bądź zapchaniu. Komputer samochodu może przejść w dwa tryby po aktywacji kontrolki. Pierwszy tryb nie wpływa na moc naszego pojazdu, da się go normalnie eksploatować. Drugi tryb ogranicza moc naszego samochodu, aby nie narazić poszczególnych elementów na uszkodzenie. Zarówno w 1 jak i 2 trybie komunikatu warto szybko diagnozować problem. A więc co robić kiedy na desce rozdzielczej zapali się Check-Engine?

diagnostyka komputerowa

 

Bez fachowej pomocy eksperta niestety na tym etapie nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Niezbędna jest diagnostyka komputerowa pojazdu i weryfikacja stanu technicznego pojazdu. Po rozkodowaniu danych z poszczególnych modułów samochodu jesteśmy w stanie określić co jest najprawdopodobniej przyczyną. Często wymagana jest też analiza charakterystyk np. sondy lambda, aby odpowiednio zdiagnozować problem. Po odczycie błędów jesteśmy w stanie zlokalizować wadliwy element. Wtedy w zależności od problemu możemy spróbować szukać problemu w zdiagnozowanym elemencie i próbować dokonać naprawy bez wymiany na nowy. W wielu przypadkach pomaga dokładne czyszczenie, odtłuszczenie, bądź samo zresetowanie czujnika. W najgorszym przypadku jesteśmy zmuszeniu do regeneracji bądź wymiany na nowy element. Podsumowując warto wiedzieć, że nie paląca się kontrolka nie oznacza czystej pamięci błędów. Podczas zakupu warto korzystać z diagnostyki komputerowej. Często można wtedy wykryć błędy nieciągłe, które pojawiają się co jakiś czas, bądź błędy które sterownik samochodu nie kwalifikuje do grupy uruchamiających sygnalizacje Check-engine. Fachowa diagnostyka komputerowa samochodu może pozwolić lokalizować problemy i wykrywać je wcześniej. Wczesne stadium wykrycia zwiększa możliwość naprawy przy użyciu minimalnego nakładu finansowego. Zachęcamy do usług Auto-weryfikacja.pl. Fachowe sprawdzenie samochodu przed kupnem pozwoli cieszyć się z nowo nabytego pojazdu bez obaw o jego stan techniczny!