W naszych samochodach posiadamy szereg płynów eksploatacyjnych. Większość użytkowników nie zdaje sobie sprawę co i kiedy powinniśmy wymienić. Niewątpliwie główną rolę odgrywa olej silnikowy. Dzielimy go na 3 podstawowe grupy, mianowicie oleje syntetyczne z oznaczeniem 5W, oleje półsyntetyczne z oznaczeniem 10W, oraz oleje mineralne o oznaczeniu 15W. Indeks ten oznacza lepkość oleju i wywodzi się z klasyfikacji SAE. Najlepszym wyborem są oleje syntetyczne. Stosowane w 97-98% nowoczesnych jednostkach napędowych charakteryzują się wysoką stabilnością termiczną. Produkowane są w taki sposób aby mogły pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowanie powierzchnie. Dodatkowo w porównaniu do pozostałych klas olei zapewniają lepszą czystość silnika poprzez redukcję osadów.  Podczas wyboru oleju silnikowego natkniemy się na jeszcze jeden parametr. Jest to indeks za literą ‘’W’’, który oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Im wyższy indeks, tym olej charakteryzuję się większą odpornością i utrzymywaniem nominalnych parametrów dla wysokich temperatur. Najlepszym wyborem jest kompromis pomiędzy wysoką odpornością na temperaturę, a lepkością, czyli przykładowo 5W30 lub 5W40. Mamy wtedy do czynienia z olejem syntetycznym o umiarkowanych właściwościach.

 

Producenci nowoczesnych jednostek napędowych zalecają stosowanie olejów klasy Long-life. Z założenia przeznaczone są do ponadprzeciętnego czasu eksploatacji, nawet 30-40tys.km. Jednak czy nie wpływa to gorzej na kondycję silnika? W naszej opinii nawet w przypadku stosowania takich olei warto przeprowadzać częstsze wymiany. Można łatwo zauważyć, że silniki użytkowane na takich olejach borykają się z poważnymi usterkami w bardzo wczesnym stadium eksploatacji. Dodatkowo szukając odpowiedniego oleju warto pamiętać o wszystkich dodatkowych parametrach i normach, jakie wymaga od nas producent naszego pojazdu. Bardzo często pojawia się norma nisko-popiołowa oraz norma dla filtrów DPF, których nie spełniają wszystkie dostępne oleju na rynku, nawet odmiany z wyższych półek cenowych.

 

Fachowa inspekcja używanego samochodu przed kupnem

 

 

Podsumowując jak prawidłowo dobrać olej silnikowych dla naszego samochodu?

Podstawą doboru oleju jest zaznajomienie się z silnikiem, w którym ma być eksploatowany. Każdy producent stawia inne wymagania. Część z nich skupia się na ochronie elementów mechanicznych jednostki napędowej. Inne z kolei preferują oleje przystosowany do oszczędności paliwa, jeszcze inni skupiają się na ochronie wysoko skomplikowanych układów katalitycznych. Wybrany olej powinien spełniać wszystkie zalecane wymogi producenta. Dlatego prawidłowo wybrany olej jest jednym z głównych wyzwań podczas eksploatacji i odgrywa bardzo ważną rolę. Tyczy się to zarówno właścicieli, jak i mechaników dokonujących ich wymiany w warsztatach. Z pomocą przychodzą nam specyfikację jakościowe, które przedstawiają dokładną możliwość odpowiedniego zastosowania.

Dla nowoczesnych jednostek napędowych, których producent nie zaleca stosowania olejów typu Long-life bezpiecznym okresem eksploatacji, jest przebieg nie przekraczający 15 tys.km. Jeśli rocznie pokonujemy niewielkie odległości i teoretyczna wymiana przekroczyłaby rok warto zastanowić się nad wcześniejszą zmianą. W stosunku do olei Log-life producenci zalecają wymianą co około 30 tys.km. Z doświadczenia sugerujemy często wymianę, co 20-25 tys.km. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na kondycję naszego silnika, jego osprzętu, łańcucha rozrządu w dłuższym okresie eksploatacji.

 

 

Olej silnikowy dla używanego samochodu

 

Podczas poszukiwania wymarzonego używanego samochodu warto zwrócić szczególne uwagę na to, aby odpowiednio sprawdzić samochód przed zakupem. Prawidłowa diagnoza na jakim oleju była użytkowana badana jednostka napędowa, może powiedzieć nam wiele o jej aktualnej kondycji. Przykładowo jeśli oglądany egzemplarz, od kilku lat użytkowany jest na oleju półsyntetycznym, bądź co gorsza oleju w pełni mineralnym, w niedługim czasie może spodziewać się problemów z uszczelnieniem, pierścieniami tłokowymi, układem korbowo-tłokowym. Z reguły powodem przejścia na olej o wyższym wskaźniku lepkości nie jest cena zakupu. Kiedy zastosujemy odmianę o większej lepkości powinna być zauważalna znaczna zmiana zużycia. Jednostki borykające się z wcześniej wymienionymi problemami najczęściej zużywają olej, spalając go w komorze spalania. Dla potencjalne użytkownika będą to zauważalne ubytki oleju, w skrajnych przypadkach nawet rzędu 1l na 500-1000 km.

 

Fachowa inspekcja samochodu przed kupnem

 

Nie mając informacji na jakim oleju użytkowany jest badany pojazd, bez warunków warsztatowych ciężko jest jednoznacznie zidentyfikować jego rodzaj. Jedyną możliwość jest analiza próbki oleju, którą przeprowadza się za pomocą specjalnych urządzeń. Co jeśli podczas zakupu samochodu używanego nie dostaliśmy informacji od poprzedniego właściciela informacji na jakim oleju użytkował pojazd? Gdy mamy do czynienia z kilkunastoletnim autem najbezpieczniej będzie zmienić olej na półsyntetyczny z oznaczeniem 10W30 lub 10W40. W ten sposób możemy uniknąć wypłukaniu nagaru z silnika oraz jego większym rozszczelnieniu poprzez zastosowane oleju syntetycznego. Jeśli po wymianie zauważymy poważne ubytki oleju powinniśmy się zastanowić nad zmianą o wyższym wskaźniku lepkości, bądź ingerencją w mechaniczny stan silnika.

 

Sprawdzenie samochodu przed zakupem

 

 

Podsumowując, jeśli decydujemy się na samochód z rynku wtórnego warto skorzystać z pomocy fachowca, który może przeprowadzić usługę sprawdzenia samochodu przed zakupem. Po niewielkiej diagnostyce oglądanego egzemplarza i wywiadzie z osoba sprzedającą można uzyskać wiele kluczowych informacji. Prawidłowa inspekcja przed zakupowa używanego samochodu może zaoszczędzić nam wielu problemów oraz nakładów finansowych.