Współczesny rynek samochodów używanych, szczególnie pojazdy znajdujące się na terenie Polski są po bardzo poważnych wypadkach. Wiele z nich przeszło szereg napraw blacharsko-lakierniczych. W dodatku naprawy te wykonywane są w sposób ciężki do odkrycia. Sprzedającym zależy, aby możliwie jak najbardziej ukryć prawdziwą przeszłość oferowanych pojazdów. Wiąże się to z korzyściami finansowymi, samochody które nie miały żadnych “przygód” są bardziej chodliwe i łatwiej znaleźć potencjalnego nabywcę za wyższą kwotę. Niewątpliwie dużym ułatwieniem w szukaniu napraw lakierniczych są mierniki grubości powłoki lakierniczej. Warto tutaj podkreślić iż oferowane są różnego rodzaju mierniki i tylko profesjonalny sprzęt daje pewność odczytanego pomiaru. Mierniki z niższej półki często mają problemy z pomiarem przetłoczeń, krawędzi, załamań, które w nowoczesnych samochodach znajdują się na każdym elemencie. Nie mogą również mierzyć aluminiowych elementów ( większość oferowanych modeli posiada w przybliżeniu 40-50% aluminiowych elementów blacharskich, t.j. maska, błotniki ). Co do samego pomiaru grubości warto pamiętać, że każdy model samochodu dopuszcza inne normy grubości lakieru i więcej warstw lakieru wcale nie musi oznaczać naprawy powypadkowej. Lakier niemetaliczny to technologicznie jedna warstwa lakieru o grubości ok. 60-100  µm, lakier metaliczny ma zwykle dwie warstwy, ale np. biała perła w modelach Chevrolet ma technologicznie 3 warstwy lakieru. Jeżeli auto nie przejdzie kontroli jakości w fabryce, może otrzymać dodatkową warstwę lakieru! Biorąc pod uwagę wszystkie możliwości niezbędna jest fachowa wiedza i analiza otrzymanych pomiarów, odpowiednia dedukcja skąd mogą brać się ewentualne różnice czy też wnikliwa analiza miejsc trudnych do maskowania podczas powtórnego lakierowania.

 

jak dobrze rozpoznać samochód bezwypadkowy

 

W przypadku pojazdów, które doznały poważnych uszkodzeń elementów konstrukcyjnych t.j. tylne błotniki, podłużnice, “fartuchy przednie”, wzmocnienia boczne, progi, słupki naprawa blacharska często kończy się wycięciem uszkodzonej części blachy i wspawanie fragmentu od nieuszkodzonego dawcy. Naprawy takie mogą być bardzo rozległe co powinno dyskwalifikować zakup takiego pojazdu. Energia kinetyczna wydzielona podczas wypadku takiego samochodu mogła wpłynąć na całą karoserię, która w wielu miejscach mogła zostać zdeformowana. Popularnym zabiegiem w takich sytuacjach jest naciąganie poszczególnych elementów blacharskich pojazdu, jednak proszę samemu odpowiedzieć na pytanie czy chcieliby Państwo w konsekwencji użytkować taki samochód ? Warto również dodać, że po rozległych naprawach blacharskich często zdarza się, że pojazd nie może uzyskać poprawnej zbieżności. Geometria komputerowa nie pozwala uzyskać wartości kątów, przesunięcia, odległości poszczególnych elementów zawieszenia, aby pojazd mógł być bezpiecznie użytkowany.

Znalezione obrazy dla zapytania rama do naciągania samochodów

 

Po za sprawdzeniem przed zakupem w samochodzie najważniejszych i najpoważniejszych elementów warto również pamiętać o innych sprawach. Istotne jest dokładne porównanie wszystkich szczelin i spasowań drzwi, błotników, maski, klapy, reflektorów. Warto również skupić się na szukaniu śladów demontażu części blacharskich, uszczelek, elementów silnika, wzmocnienia czołowego. Po ocenie zewnętrznego stanu samochodu powinno się przejść do fachowej oceny wnętrza pojazdu. Często pojazdy powypadkowe mają wystrzelone poduszki, kurtyny, napinacze pasów bezpieczeństwa. Wiążę się to z potrzebą wymiany podsufitki, deski rozdzielczej, konsoli centralnej, tapicerki w drzwiach, plastikowych osłon słupków, szyby czołowej czy też samych foteli. Elementy te montowane są na zatrzaskach, ślizgach i łatwo jest uszkodzić je podczas ponownego montażu. Wprawne oko może w łatwy sposób wychwycić ingerencje i ocenić czy są one zainstalowane przez fabrykę czy też przez osoby trzecie. Jeśli sprawdzany przez nas pojazd budzi nasze wątpliwości niezbędna jest kontrola podwozia na podnośniku czy też z kanału. “Od spodu” po zdjęciu plastikowych osłon mamy znacznie lepszy dostęp do blacharski samochodu. Łatwo można wychwycić ślady świeżej konserwacji, nieoryginalnych spawów czy też masy bitumicznej. Bardzo dobrze można również sprawdzić stan pojazdu pod względem korozyjnym. Auta użytkowane w terenach górzystych czy też wilgotnych warunkach mogą wykazywać nadmierne ślady korozji.

 

samochód bezwypadkowy jak znaleźć jak sprawdzić

 

Podsumowując fachowa kontrola stanu technicznego pojazdu to nie tylko odpowiedni sprzęt, ale również doświadczenie i wiedza pozwalająca dokładnie oceniać skąd biorą się ewentualne niefabryczne zmiany w pojeździe. W wielu przypadkach powtórnie lakierowane elementy nie muszą oznaczać poważnych napraw blacharskich. Aby cieszyć się z zakupu używanego pojazdu warto korzystać z wiedzy ekspertów, którzy mają na co dzień do czynienia z pojazdami powypadkowymi. Kupno używanego bezwypadkowego auta nie jest proste, ale jak najbardziej wykonalne!