Bardzo popularną wersją nadwozia w ostatnim czasie stają się samochody typu SUV. Od kilku lat czołowe koncerny motoryzacyjne sięgają po ten segment oferując swoim klientom kilka flagowych modeli. Motoryzacyjne trendy wymuszają na nich projektowanie coraz ładniejszych stylistycznie, dzięki czemu samochody te mogą się podobać! Kolejnym autem dla potencjalnego użytkowania jest przestrzeń bagażowa oraz wygoda podróżowania. SUV-y dzięki swoim gabarytom oferują przestrzeń bagażową na poziomie minimum 500 l oraz przestronne i komfortowe wnętrze. Dodatkowo zwraca się uwagę na bezpieczeństwo podróżowania z uwagi na większy gabaryt. W cenie 40 tys.zł możemy dostać kilku letniego SUV-a. Niestety na egzemplarz 2-3 letni nie mamy co liczyć z uwagi na dość wysoką cenę zakupu tych modeli. Przeciętny egzemplarz z silnikiem diesla oraz napędem na 4 koła kosztuje ponad 100 tys.zł.

 

Osoba zajmująca się sprawdzeniem samochodu diagnostyka komputerowa

 

 

Niewątpliwie model który zrewolucjonizował ten segment to Kia Sportage. Wersja produkowana od 2010 roku zadebiutowała jako 3 generacja. Kusiła bardzo ciekawą stylistyką, 7-letnią gwarancją oraz atrakcyjną ceną w stosunku do modeli konkurencji. Do wykończenia wnętrza użyto jak na tą klasę dobrej jakości materiałów. Najbogatsze odmiany mogły być wyposażone nawet w aktywny tempomat, automatyczną skrzynię biegów czy kamerę cofania. Generacja ta wprowadziła dużą rewolucję w marce. Był to jeden z pierwszych modeli, który mógł konkurować z dotychczasowymi liderami tej klasy takimi jak VW Tiguan czy Ford Kuga. Użytkownicy do dyspozycji mieli dwie jednostki zasilane olejem napędowym 1.7 CRDI, 2.0 CRDI oraz silniki benzynowe w początkowych latach produkcji na wielopunktowym wtrysku odpowiednio 1.6 GDI i 2.0 GDI. Moc wahała się w od 115 KM do 166 KM. Napęd na 4 koła oferowały tylko mocniejsze wersje. Zawieszenie to klasyka tego segmentu, mianowicie przód kolumna MacPhersona oraz tył łączniki wielowahaczowe. Najczęstszym wyborem był silnik 1.7 CRDI. Koszt podstawowej wersji wyposażenia z tym silnikiem zaczynał się od 76 tys.zł. Montowano tutaj filtr cząstek stałych, jednak fabrycznie nie było koła dwumasowego. Rozrząd zrealizowano na łańcuchu, co również zaoszczędziło dodatkowych kosztów eksploatacji. Po latach od debiutu tego modelu można śmiało stwierdzić, że jest to bardzo udana konstrukcja. Problemy jakie napotykały to głównie przy większym przebiegu zapchany filtr DPF, łożyska skrzyni biegów czy w kwestii zawieszenia wybite tuleje wahaczy tylnych. Ślady korozji to rzadkość. W przypadku oryginalnej powłoki lakierniczej nawet 10 letnia KIA nie powinna mieć początkowych ognisk korozji. Części eksploatacyjne z uwagi na zastosowanie ich tylko w modelach KIA i Hyundai są stosunkowo drogie. Często nie da się dostać zamienników i trzeba sięgnąć po oryginał od autoryzowanego dilera. Na rynku wtórnym Sportage dobrze trzyma wartość i cieszy się dużą popularnością.

 

Przed zakupowa kontrola stanu technicznego pojazdu