Samochody zasilanie LPG na polskim rynku cieszą się dużą popularnością. Nic dziwnego! Wysokie ceny paliw zachęcają do oszczędności. Różnica w cenie pokonania 100 km jest bardzo duża. W przypadku większych pojemności silnika może wynieść nawet 20-30 zł. Dodatkowo koszty związane z eksploatacją używanego Diesla, szczególnie z większym przebiegiem nie napawają optymizmem. Wiele osób decydujących się na używany, kilkuletni samochód wybiera benzynę z uwagi na prostszą konstrukcję i teoretycznie mniejszy koszt eksploatacji. Z kolei użytkownicy silników Diesla, którzy nie mieli większych problemów i nie spotkały ich wysokie koszty związane z naprawą, bądź regeneracją osprzętu silnika, obawia się instalacji LPG. Poruszanie się na samej benzynie wydaje się zbyt drogie, z kolei instalacja LPG dla wielu jest niedopuszczalna. Bierze się to z przekonania, że wpływa ona negatywnie na kondycję silnika. Jednak jak się to ma ze stanem faktycznym? Silnik zasilany gazem płynnym uzyskuje większą temperaturę spalania. Wiążę się to z przyspieszonym zużyciem układu zapłonowego. Po długiej eksploatacji oraz przy nieodpowiednim zestrojeniu instalacji może dojść również do przedwczesnego zużycia głowicy. Przy wyborze pojazdu warto dowiedzieć się jak dany model współpracuje z LPG. Czy jego głowica nie posiada wrażliwych gniazd zaworowych, jaki zamontowany jest układ wtryskowy. Wszystko to ma znaczenie w dalszej eksploatacji, a co za tym idzie dodatkowych kosztów związanych z użytkowaniem LPG. Kluczowy jest też odpowiedni dobór podzespołów instalacji. Na LPG nie warto oszczędzać. Tanie instalację mogą działać niepoprawnie już w początkowym etapie. Dochodzi do przerywania, samochód gaśnie, traci moc. Przed wyborem warsztatu, który przeprowadzi montaż instalacji warto zasięgnąć opinii użytkowników. Dowiedzieć się na jakich podzespołach planowany jest montaż, jak duże doświadczenie ma osoba odpowiedzialna za montaż oraz czy pracowała już z tymi samymi modelami.  .

 

 

Sprawdzenie stanu technicznego samochodu używanego

 

Wracając do sedna artykułu skupmy się najważniejszych kwestiach podczas kupna używanego auta z LPG. W przypadku samochodów sprowadzonych zza granicy warto wiedzieć, że nawet jeśli butla posiada ważną homologację niestety nie będzie w Polsce akceptowalna. Czeka nas zdobycie nowej legalizacji bądź wymiana butli na nową. Jest to dodatkowy koszt na start rzędu 400-500 zł. W przypadku kiedy decydujemy się na auta zarejestrowanego w Polsce również pamiętajmy o legalizacji butli, która jest ważna 10 lat od daty montażu. Dodatkowo upewnijmy się, czy nasza instalacja jest na pewno wbita w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli nie jest, może świadczyć to o montażu w niefachowym warsztacie, na używanych bądź niskiej klasy podzespołach. Gdy wiemy już, że nasza instalacja jest legalna i odnotowana w dowodzie rejestracyjnym postarajmy się przeanalizować ile kilometrów mógł przejechać na niej poprzedni właściciel. Nie ma co ukrywać, instalację gazowe nie są wieczne. Wytrzymują średnio 150-200 tys.km w zależności od użytkowania. Dodatkowo pamiętajmy, że silnik który jest eksploatowany w nieodpowiedni sposób na instalacji LPG przez większość swojego przebiegu będzie z pewnością w gorszym stanie technicznym, w stosunku do czystej benzyny. Co to znaczy nieodpowiedni sposób? Tutaj mamy na myśli rodzaj zamontowanej instalacji, sposób jest zestrojenia, temperaturę załączenia gazu przy zimnym uruchomieniu oraz serwis jaki był dokonywany podczas jej eksploatacji. Gdy użytkownik regularnie zaglądał do układu zapłonowego, co określony przebieg jeździł kilkaset kilometrów na samej benzynie, wymieniał filtry w odpowiednim czasie i korzystał z pomocy fachowców przy zakładaniu instalacji jak i samej eksploatacji, stan techniczny samochodu powinien być na zbliżonym poziomie, w stosunku do auta zasilanego pierwotnym rodzajem paliwa. Kiedy użytkownik zaniedbuje te wszystkie kwestie dochodzi do uszkodzeń głowic, spadku kompresji, a co za tym idzie słabszej mocy silnika.

 

 

Sprawdzenie używanego auta przed zakupem we Wrocławiu, Katowicach, Opolu, Częstochowie, Łodzi

 

Podsumowując czy powinniśmy rozważać zakup pojazdu z zamontowaną instalacją LPG? Zdecydowanie tak! Szukajmy jednak pojazdów z pewną historią, w których instalacja została zamontowana na dobrej klasy podzespołach i nie pokonała więcej niż 30-40 tys.km. Pamiętajmy o kwestiach prawnych, aby uniknąć dodatkowych opłat tuż po zakupie. W przypadku gdy nie mamy zbyt dużego wyboru i musimy decydować się na kilku, bądź kilkunastoletnią instalację LPG, lepiej wybierzmy egzemplarz zasilany samą benzyną i sami załóżmy nową instalację. Aby dobrze sprawdzić stan instalacji LPG zachęcam do korzystania z usług fachowców i rzetelnego sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed zakupem!