Ogumienie naszego pojazdu jest jednym z najważniejszych czynników w kwestii bezpieczeństwa, właściwości jezdnych czy komfortu podróżowania. W zależności od tego jaki posiadamy samochód producent przewiduje odpowiednio dopasowany rozmiar. Należy się ściśle stosować do określonych norm i stosować opony i obręcze takie, jakie zostały przewidziane podczas projektowania do naszego egzemplarza. Źle dobrany rozmiar opon ( zbyt wysoki bądź za niski profil, nieodpowiednia szerokość ) w najlepszym przypadku mogą wpłynąć tylko na właściwości jezdne. W bardziej pesymistycznym przypadku gdy mamy do czynienia z napędem na 4 koła może dojść do uszkodzenia skrzyni rozdzielczej. W nowoczesnych napędach na wszystkie koła odpowiada ona za odpowiedni rozdział mocy na poszczególną oś. Gdy obrót koła z uwagi na nieodpowiedni rozmiar różni się od tego, w pamięci skrzyni, dochodzi do ciągłych korekt mocy. Urządzenie rozpoznaje to jako uślizg kół. Odczuwalne może być bezpodstawne działanie kontroli trakcji, która będzie starała się skorygować “poślizg”. Na dłuższą metę może dojść do przegrzania skrzyni rozdzielczej,a co za tym idzie uszkodzenia jej mechanizmów. W takim przypadku naprawa nie jest tania. Może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.

 

Inspekcja samochodu osobowa przed zakupem, diagnostyka komputerowa, rzeczoznawca

 

Wybierając zestaw opon do naszego pojazdu stajemy przed wyborem kilku kluczowych parametrów. Przede wszystkim dobieramy odpowiedni rozmiar opon dla naszego samochodu. Tzn. Szerokości opony, profil opony, na jaką średnice felgi możemy zastosować daną oponę, indeks prędkości. Dodatkowymi parametrami spotykanymi w oponach jest oznaczenie Runflat. Tego typu opony stosowane są w pojazdach, dla których producent nie przewidział koła zapasowego, czy też zestawu naprawczego. Z założenia opona taka po przebicie ma przejechać około 100 km z prędkością do 80 km/h tak, aby kierowca mógł udać się do zakładu wulkanizacyjnego celem naprawy uszkodzenia. Dzieje się tak za sprawą mocno wzmocnionego rantu opony. W wyniku jego dużego utwardzenia opona jest wstanie utrzymać poziom wystarczający do dalszej jazdy przez określony czas. Podczas normalnego użytkowania warto dodać, że opony typu Runflat są znacznie mniej komfortowe. W wyniku utwardzenia samochód gorzej wybiera nierówności, które w konsekwencji są bardziej odczuwalne. Jeśli złapiemy przysłowiową “gumę” i będziemy kontynuować jazdę na dystansie o którym mówi producent opon typu Runflat, niestety może dojść do jej uszkodzenia. Opona taka nie będzie się już nadawała do naprawy w warsztacie wulkanizacyjnym. Dla tego mimo wszystko, warto mieć ze sobą koło zapasowe i kontynuować podróż w bezpiecznych warunkach, po wymianie koła. Przy okazji nie odchudzimy mocno naszego portfela, gdyż koszt nowej opony tego typu to średnio 500 zł, natomiast użycie zestawu naprawczego z reguły nie przekracza 30-40 zł. Kolejnym dodatkowym, nie zawsze spotykanym parametrem opisującym nasze opony jest wzmocnienie rantu opon. Najczęściej producenci oznaczają to jako parametr “XL”. Opony z takim oznaczeniem znajdują zastosowanie w pojazdach, w których nacisk na jedno koło jest ponadprzeciętnych. Mówimy tutaj o większych, wyższych samochodach t.j. VW Touareg, Seat Alhambra, BMW X6 czy też Mercedes klasy S. Producenci samochodów z reguły informują na tabliczce z dopuszczalnymi ciśnieniami opon, czy wzmocnienie opony jest wymagane. Kolejnym parametrem opisującym opony jest pora roku ich zastosowania. Najczęściej producenci stosują symbol słońca bądź śniegu. Wprawne oko jest w stanie bez problemu rozróżnić oponę zimową od letniej po strukturze bieżnika.

 

Jak dobrze sprawdzić samochód przed zakupem pomoc w zakupie samochodu

 

Kiedy wiemy już jakie dokładne parametry powinna mieć nasza opona pora wybrać producenta. Topowi producenci tacy jak Michelin, Continental, Pirelli, Bridgestone oferują bardzo dobre jakości opony. Ich cena zależy głównie od rozmiaru i profilu opony. Często dla bardziej sportowych samochodów komplet nowych dobrej jakości opon jest to koszt kilku tysięcy złotych. Dlatego też kierowcy decydują się na nieco tańsze marki t.j. Dębica, Nankang, Barum, Hankook, Falken. Powstała pewna klasyfikacja opon ze względu na opory toczenia, przekładające się na spalanie oraz przyczepność na mokrych nawierzchniach. Najwyższy możliwy wynik to A, zaś najgorszy to . Kiedy mamy do czynienia z oponą o parametrach A A oznacza to, że według ogólnie przyjętych norm dla których testowane są opony, dany model osiągnął najlepszy wynik. Tylko kilku producentów oferuje opony mogące się poszczycić takim wynikiem m.in. Pirreli PZERO. Warto nadmienić, że w wielu przypadkach mimo wysokich ocen osiągniętych w tych testach użytkownicy nie podzielają pozytywnych opinii. Często producenci projektując dany model ogumienia, skupiają się jedynie na osiągnięciu najlepszych rezultatów tylko w tych dwóch kwestiach. Efektem jest pogorszenie wielu innych czynników mający bardzo ważny wpływ podczas normalnej eksploatacji takich jak głośność opony, przyczepność na suchej nawierzchni, zachowanie w wysoko temperaturowych warunkach, bądź skrajnie niskiej temperaturze.

 

Pomoc w sprawdzeniu stanu technicznego samochodu

 

Jak odpowiednio ocenić stan zużycia opony? Aby fachowo ocenić stan techniczny ogumienia naszego samochodu trzeba skutecznie rozpoznawać kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim musimy łatwo i szybko odczytać datę produkcję opony. Należy nadmienić, że opony 7-8 letnie mimo wysokie stanu bieżnika tracą swoje właściwości. Kolejnym czynnikiem jest jak równo zużywają się opony. Często dochodzi do przed wczesnego zużycia wewnętrznego bieżnika, który jest mało widoczny bez demontażu koła. Ta cześć bieżnika jest kluczowa w odprowadzaniu wody, dlatego jej nadmierne zużycie może bardzo pogorszyć zachowanie pojazdu na mokrej nawierzchni. Kolejną ważną kwestią jest wysokość bieżnika we wszystkich punktach opony. Z pomocą precyzyjnych mierników można łatwo ocenić wysokość bieżnika. Opona nowa ma około 8,5 mm bieżnika. Na koniec warto szukać mechanicznych uszkodzeń, takich jak wybrzuszeń na rancie, wybrzuszeń na bieżnika, wcześniejszych napraw ( łatek, odnawiania wzmocnień bocznych ). Opony, które zostały wcześniej naprawiane po mocnych uszkodzeniach, bądź w nieprofesjonalny sposób mogą nie nadawać się do dalszej eksploatacji, czy też zagrażać bezpieczeństwu. Aby fachowo ocenić stan techniczny ogumienia pojazdu warto skorzystać z przeszkolonych osób, bądź zakładu wulkanizacyjnego.