Kiedy uda nam się już znaleźć egzemplarz spełniający nasze oczekiwania powinniśmy zastanowić się nad pierwszym serwisem, który zapewni nam bezpieczną eksploatację. Tutaj warto przyjrzeć się bliżej konkretnemu modelu danej marki, na który się zdecydowaliśmy. Wiele z nich charakteryzuje się typowymi usterkami dla produkowanych serii. Jeśli nie udało nam się sprawdzić podczas zakupu faktycznego stanu technicznego wszystkich podzespołów, powinniśmy zająć się tym zaraz po zakupie. Współcześnie produkowane pojazdy najczęściej borykają się z problemami łańcucha rozrządu już we wczesnych fazach użytkowania. Z założenia długoletnia i bezawaryjna eksploatacja często może skończyć się poważną awarią, a nawet wymianą silnika. W przypadku gdy łańcuch jest w układzie kolizyjnym może dojść do uszkodzenia układu korbowo-tłokowego, a nawet bloku jednostki napędowej. Koszty wymiany ściśle zależą od lokalizacji rozrządu oraz części zamiennych. Kiedy mamy do czynienia z rozrządem zlokalizowanym z tyłu silnika w okolicach skrzyni, niestety konieczny jest wyciągnięcie całego silnika na stół. Generuje to spory koszt z uwagi na demontaż osprzętu oraz jego ponowne zmontowanie. W takich przypadkach wymiana łańcucha rozrządu wraz z napinaczami najczęściej sięga kilka tysięcy złotych. Kiedy rozrząd zlokalizowany jest z boku silnika wymiana nie generuje aż tak dużych problemów, w związku z tym ceny usługi są znacznie mniejsze. Tutaj nie powinniśmy przekroczyć 1500-2000 zł. W przypadku rozrządu napędzanego klasycznym paskiem, mimo deklaracji sprzedawcy o wymianie przy konkretnym przebiegu warto i tak od razu dokonać jego przeglądu. Pamiętajmy, że rozrząd w naszym pojeździe jest jednym z najwrażliwszych punktów naszego silnika. Jego uszkodzenie może być bardzo kosztowne w naprawie!

Sprawdzenie stanu technicznego samochodu Katowice

 

Po za typowi usterkami danego modelu tuż po zakupie musimy zająć się kwestiami części eksploatacyjnych. Mowa tutaj o tarczach hamulcowych, okładzinach hamulcowych czy też oponach. Każdy z tych elementów ma szczególne znaczenie w kwestii bezpiecznego podróżowania. Grubość tarcz hamulcowych określona jest zależnie od producenta. Kiedy spotykamy się z dużym rantem, warto przeprowadzić analizę grubość względem tarczy nowej, oraz zapoznać się z dopuszczalnymi normami. Jeśli nasze tarcze są na skraju akceptowalnej grubości powinniśmy je wymienić. Stan klocków hamulcowych możemy dokonać poprzez ocenę wizualną. Jeśli warstwa ścierna jest poniżej 2-3 mm również warto zastanowić się nad zmianą. Oczywiście w przypadku kiedy tarcze hamulcowe są w dobrej kondycji nie musimy wymieniać kompletu, wystarczą same okładziny hamulcowe. Pamiętajmy o wymianie zawsze paramami, aby uzyskiwać równomierną siłę hamowania. W kwestii opon tutaj dobierajmy zawsze rozmiary zgodne z zaleceniami producenta. Dodatkowo pamiętajmy, że w przypadku gdy nasz samochód jest wyposażony w napęd na wszystkie osie, wymiana opon jest dopuszczalna tylko w komplecie na opony nowe. Nierówno zużyte opony, bądź opony różniące się rozmiarami między osiami mogą doprowadzić do uszkodzenia elektronicznej skrzynki rozdzielczej.

 

Pomoc w zakupie używanego samochodu Katowice

 

Kolejna bardzo ważna kwestią przy po zakupowej inspekcji samochodu jest wymiana płynów eksploatacyjnych wraz z filtrami. Kluczowy jest tutaj olej silnikowy. Jeśli sami nie dokonywaliśmy wymiany i nie mamy pewności co do jego stanu zużycia powinniśmy przeprowadzić wymianę. Należy pamiętać, aby wybrać olej zgodny z wymogami producenta oraz typu jaki był wcześniej używany w silniku. Niedopuszczalne jest nalanie oleju o niższym indeksie lepkości np. 5W30 gdy wcześniej był użytkowany olej 10W. Może doprowadzić to do rozszczelnienia bloku silnika. Filtr oleju należy wymieniać przy każdym serwisie olejowym. W przypadku silników Diesla równie ważny jest filtr paliwa. Jego regularna wymiana zabezpiecza wtryski przed kiepską jakością paliwa oferowanego w Polsce, dlatego warto zaraz po za kupie dokonać jego wymiany. Często użytkownicy zapominają o jego wymianą, jeżdżąc na jednym filtrze paliwa nawet kilkanaście tysięcy kilometrów! Ostatnimi z filtrów jest filtr powietrza oraz filtr kabinowy. Tutaj wymianę warto przeprowadzić również zaraz po zakupie gdyż nie są one kosztowne. W dalszej eksploatacji możemy dokonywać oględzin wizualnych stanu zabrudzenia, w przypadku dobrej kondycji dopuszczalne jest odłożenie wymiany. Pozostałe płyny eksploatacyjne takie jak płyn chłodniczy, hamulcowy czy płyn hydrauliczny układu wspomagania pracują w układzie obiegu zamkniętego. Jeśli stan każdego z nich jest na odpowiednim poziomie i nie wydają się nadmiernie zużyte, a ich urządzenia wykonawcze nie charakteryzują się nieprzeciętną pracą możemy odłożyć ich wymianę do następnej inspekcji serwisowej. Do badania płynu hamulcowego warto skorzystać z testera glikolu, który jest w stanie ocenić poziom wody w układzie. W przypadku poziomu wody powyżej 3-4% zalecana jest jego wymiana.