Ceny paliw zmuszają kierowców do szukania alternatywnych, tańszych środków komunikacji. Alternatywnym rozwiązaniem jest wybór pojazdów z silnikiem Diesla. Ze względu na większą sprawność przy tej samej mocy co silniki benzynowy jednostka ta spala średnio o 20-30% mniej paliwa. Jednak nowoczesne silniki Diesla naszpikowane są skomplikowaną elektroniką i wysoko-wyspecjalizowanym osprzętem co zniechęca wielu kierowców do ich wyboru. A więc chcąc zaoszczędzić może warto zastanowić się nad montażem instalacji LPG bądź kupna samochodu z zamontowaną instalacją, jednak czy to na pewno dobry wybór ?

 

jak sprawdzić instajację lpg w samochodzie przed kupnem

 

 

Instalacje LPG w Polsce cieszą się bardzo wielką popularnością. Na przełomie lat przeszły szereg modyfikacji. Pierwsze, proste instalacje były stosowane do samochodu z zasilaniem gaźnikowym. Nie miały elektronicznego sterownika w związku z tym były mało precyzyjne. Nie było możliwości  dostosowania ich do aktualnej pracy silnika np. wzbogacenia mieszanki przy przyspieszaniu czy też odcięciu dopływu gazu przy hamowania. Aktualne standardy są dużo wyższe i obecnie takie instalację są niedopuszczalne. Kolejne generacje instalacji LPG były przeznaczone do samochodów z jedno i wielopunktowym wtryskiem benzyny, współpracujące z katalizatorem i sondą lambda. Takie instalacje posiadają już moduł regulujące skład mieszanki gazowo-powietrznej oraz emulator zatrzymujące wtryskiwacze gazowe. Sterowanie tzn. włączenie, wyłączenie, przełączenie odbywa się bezpośrednio z kabiny pojazdu, poprzez specjalnie zamontowany “przycisk”. Warto pamiętać, że w instalacjach tego typu nie mamy elektronicznego odcięcia zasilaniu gazu w skrajnym zakresie obrotów. Są to nadal bardzo proste i mało precyzyjne instalacje. Kolejna 3 generacja przeznaczona do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa tworzy mieszankę paliwo-powietrze tuż przed zaworem ssącym. Dzięki temu gaz podawany jest przez wtryskiwacz o charakterystyce podobnej do wtryskiwacza benzyny. Wadą takiej instalacji jest fakt, iż wszystkie cylindry mają jednakowe sterowanie. Kolejna 4 generacja rozwiązuje ten problem stosując sekwencyjne sterowanie oraz zasilanie gazem za pośrednictwem elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy. Dodatkowo generuje możliwość diagnostyki, odczytu charakterystyki mieszanki paliwo-powietrze. Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja pozwalająca wyeliminować różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i benzyną. Różnica w mocy jest niewyczuwalna, fizycznie może wynosić maksymalnie 1-2 % w zależności od okresu eksploatacji.

 

 

z jakich podzespołów składa się instalacja LPG w samochodzie

 

 

Mówiąc o nowoczesnych samochodach nasuwa się pytanie co z pojazdami wyposażonymi w turbodoładowanie czy też wtrysk bezpośredni? A więc wiele silników w których zastosowano turbosprężarkę może współpracować z instalacją LPG. Problemem jest jednak bezpośredni wtrysk benzyny. Niestety instalacja 4 generacji nie może w 100% prawidłowo współpracować z takim systemem zasilania. Niewiele firm decyduje się na jej montaż. Sprawę rozwiązuje instalacja 5 generacji, w której gaz wtryskiwany jest w fazie ciekłej. Niestety koszt takiego systemu sięga 6-8 tys.zł. Eksploatacja jest również droższa ze względu na dodatkowe zużycie benzyny i mało kto decyduje się na jej montaż. Kolejną istotną kwestią jest fakt iż zasilanie LPG generuje większą temperaturę niż użycie tradycyjnych wtryskiwaczy benzyny. Wiele modeli samochodów boryka się z problemami wypalonych gniazd zaworowych podczas zasilania gazem co wiąże się z wymianą głowicy i naraża potencjalnego użytkownika na spore koszty. Przykładem są silniki Forda 1.6 oraz 2.0 Duratec, renomowani producenci instalacji LPG nie zalecają montażu swoich produktów m.in. do tych silników ze względu na wcześniej wymienione problemy. Nie pomaga nawet stosowanie dedykowanych lubryfikatorów, które dozują płyn o specjalnie dobranym składzie mającym na celu chronić zawory. Silnikami turbodoładowanym dobrze znoszącymi instalację LPG są np. słynne 1.8 turbo grupy VW, silniki 1.8, 2.0, 2.3 Kompresor mercedesa czy też konstrukcja Volvo 2.5 T.

 

 

Benzyna z turbo jak sprawdzić fachowo przed zakupem

 

 

Kupno samochodu z już zainstalowaną instalacją to kolejne ryzyko, iż silnik jest w gorszej kondycji. Poprzedni właściciel mógł zaniedbywać wymianę filtrów, zbyt długo korzystać z samego zasilania LPG ( od czasu do czasu warto pozwolić silnikowi pracować na benzynie ), czy też mogą kończyć się wymagane legalizację. W przypadku kupno używanego samochodu z LPG zalecamy, aby wybierać pojazdy pracujące nie dłużej niż 3-4 lata na instalacji, które nie pokonały na niej więcej niż 30-40 tys.km. Warto pamiętać że sama instalacji ma również kres swojej wytrzymałości i często przez wielu fachowców w skrajnych przypadkach jest liczona na około 100 tys.km. Podsumowując czy warto zdecydować się na montaż takiego systemu zasilania silnika? W naszej ocenie niewątpliwie jest to duża oszczędność. Średni koszt instalacji dla silników 4 cylindrowych wynosi 2500 zł. Koszt instalacji zwraca się po pokonaniu około 15 tys.km. Warto pamiętać, że samochód z już zamontowaną instalacją na rynku wtórnym cieszy się większą popularnością i można liczyć na wyższą cenę sprzedaży. Koszty roczne utrzymania to przede-wszystkim droższy przegląd, serwis filtrów oraz samej instalacji czy też legalizacji butli, jednak dopiero po upływie 10 lat. W skali roku dodatkowe koszty związane z eksploatacją LPG oscylują w granicach 200-300 zł. Należy również podkreślić, iż zużycie samego gazu jest około 10-15% wyższe w stosunku do benzyny. Mimo wszystko przy założeniu, że benzyna jest o 100% droższa jest to duża oszczędność. Dla osób pokonujących rocznie wiele kilometrów zdecydowanie warto zastanowić się nad skorzystaniem z tej opcji zasilania. Jak wybrać dobry samochód do LPG? Zachęcamy do skorzystania z naszej oferty, doradzimy, wyszukamy, znajdziemy pojazd dobrze współpracujący z gazem, dzięki czemu unikniesz problemów z jego eksploatacją. Działamy w kupno używanego samochodu Wrocław, Łódź, Częstochowa, Katowice, Opole jak i na terenie całych województw Śląskiego, opolskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego