Współczesne silniki Diesla naszpikowane są szeregiem elektroniki wspomagającej sterowanie, odczyt danych pomiarowych i parametrów silnika, jak i układów które mają na celu podniesienie mocy naszej jednostki, obniżenie spalania i zmniejszenie produktywności toksycznych dla środowiska związków. Typowi użytkownicy silników wysokoprężnych najczęściej obawiają się usterek sprzęgła a dokładniej zespołu koła zamachowego potocznie zwanego dwumasą, układu turbodoładowania, wysokociśnieniowego układu zasilania paliwa, zaworów odpowiedzialnych za recyrkulację spalin EGR, filtrów cząstek stałych DPF, klap kolektora ssącego czy też problemy z rozciągniętym łańcuchem rozrządu i niesprawnymi jego napinaczami. Sam silnik z reguły nie miewa poważnych dolegliwości, po za osprzętem który go obsługuje jest praktycznie bezawaryjny i rzadkością jest aby była konieczna jego wymiana bądź też poważna naprawa. Biorąc pod uwagę wymienione usterki nasuwa się pytanie co i przy jakich przebiegach dzieje się w używanych samochodach oraz jakie są koszty ewentualnych napraw. sprawdzenie stanu technicznego silnika przed zakupem

  1. Sprzęgło w obecnych Dieslach z uwagi na wysoki moment obrotowy, który trzeba przenieść na koła wyposażone jest w koło dwumasowe. Tyczy się to zarówno manualnej jak i automatycznej skrzyni biegów. Oczywiście bywają pewne wyjątki w których zastosowano inne rozwiązania jednak jest ich już coraz mniej.Potocznie zwany Dwumas z zewnątrz wygląda podobnie jak wcześniej znane, mnie awaryjne rozwiązania. Różnica polega na wewnętrznym tłumiku drgań, który łączy dwie osiowe części mogące obracać się względem siebie nawet o 90 stopni. Podstawowym zadaniem tego elementu jest zapobieganie wytrącaniu prędkości obrotowej silnika. Dzięki swojej prędkości wirowania upłynnia jego pracę oraz redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego. Pierwszym sygnałami które mogą świadczyć o konieczności ingerencji w układzie sprzęgła są m.in. drgania podczas wysprzęglania i zwalniania do niskich prędkości, metaliczne dźwięku podczas wciskania pedału sprzęgła bądź wszelkiego rodzaju problemy ze zmianą biegów. Wymiana kompletnego sprzęgła tzn. tarcz sprzęgłowych, docisku oraz koła dwumasowego to koszt rzędu od 2500 nawet do 5000 zł.
  2. Najczęściej spotykanym układem zasilania są list wtryskowe Common Rail. Ich podstawą funkcją jest akumulowanie paliwa i podawaniem ich do wtryskiwaczy pod bardzo dużym ciśnieniem roboczym nawet rzędu 2000 bar! Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy uzyskać maksymalny moment obrotowy przy minimalnym zużyciu paliwa. Całą pracą układu tzn. momentem, czasem otwarcia wtrysku, dawką korygujący steruje komputer silnika. Gdy wtryskiwacz ma podać dawkę paliwa do silnika, elektromagnes umieszczony na samej górze wtryskiwacza unosi talerzyk zamykający przestrzeń wyższego ciśnienia. Spadek ciśnienia powoduje różnice ciśnień między dolną,a górną częścią co skutkuje uniesieniem iglicy i w konsekwencji przekazaniem paliwa do komory silnika. Bardzo istotnym parametrem który wpływa na żywotności układu zasilania jest jakość stosowanego paliwa. Niestety polska ropa odbiega parametrami od wymaganego paliwa, często jest zanieczyszczona co znacznie skraca wytrzymałość naszych wtryskiwaczy. Dodatkowo warto pamiętać aby regularnie zmieniać filtr paliwa i decydować się na modele możliwie jak najlepszej konstrukcji, zapewniające największą ochronę przed zanieczyszczeniami. Bardzo niewskazane jest również eksploatacja pojazdu na tzw. “oparach” paliwa. Mała ilość paliwa może skutkować zaciąganiem z baku zanieczyszczeń które gromadzą się na jego dnie. Stan samych wtryskiwaczy jak i całego układu zasilania można sprawdzić przeprowadzając diagnostykę komputerową z uwzględnieniem rzeczywistych parametrów każdego z wtrysku. Łatwo w tej sposób określić dawki, które zostają podawane do silnika. Jeśli któryś z wtrysków znacznie odbiega od norm i pozostałych zamontowanych w układzie świadczy to o konieczności jego regeneracji. Wielu osób za najpewniejsze badanie stanu układu zasilania uważa próbę wtryskową, która polega na badania rzeczywistej podawanej dawki paliwa. Koszty ewentualnych napraw układu wtryskiwacza, licząc od pojedynczego wtryskiwacza wahają się od 400 nawet do 1500 zł, co w sumie daję kwoty rzędu kilku tysięcy złotych.

sprawdzenie stanu technicznego wtryskiwaczy

 

3. Układ doładowania silnika ma za zadanie wtłaczać powietrze do komory spalania pod wysokim ciśnieniem. Taki zabieg skutkuje znacznym podniesieniem mocy jak i momentu obrotowego silnika. Bez takiego rozwiązania współczesne Diesla nie cechowałyby się tak wysoką dynamiką przy niewielkich obrotach. Jest to niewątpliwie jedna z ich największych zalet. Warto jednak zauważyć, że nowe konstrukcję benzynowe produkowane są w większości w układzie doładowaniu co na przełomie kilku następnych lat spowoduje niewątpliwie dominację silników “turbo” nad jednostkami wolnossącymi. Turbo sprężarki możemy podzielić na dwie grupy w zależności od systemu jej napędzania. Może on być realizowany poprzez prędkość wylotową spalin, bądź prędkość koła zamachowego wychodzącego z wału silnika i napędzającego rolki i pasek. Oba systemy mają swoje wady i zalety. Średni żywot przeciętnej turbosprężarki kończy się w okolicach 200 tys.km. Konieczna jest wtedy jej wymiana bądź regeneracja. Wiąże się to z wymianą łożysk i uszczelnień, bądź tarcz napędzających. Jest to koszt rzędu 800-2000 zł. Warto dodać że niektóre jednostki napędowe wyposażone są w 2 nawet 3 turbosprężarki celem uniknięcia tzw. “turbodziury” jednocześnie dodając silnikowi jak najwięcej mocy. W takim przypadku naprawa całego układu zasilania to koszt nawet do kilkunastu tysięcy złotych.

sprawdzenie stanu technicznego turbiny przed zakupem

4. Filtr cząstek stałych DPF stosowany jest celem osiągnięcia jak najlepszej emisji spalin. Jest to jedyna potrzeba jego zastosowania. Jego działanie wiąże się z problemami podczas normalnego użytkowania tj. potrzeba częstego wypalania, zwiększenie zużycia paliwa jak i niewielkie osłabienie mocy naszej jednostki napędowej. Średni żywot filtra DPF oscyluje w granicach 200-250 tys.km. Dochodzi wtedy do momentu w którym komputer nie jest w stanie sam wypalić znajdującej się sadzy. Konieczna jest wymiana filtru na nowy bądź jego usunięcie. Filtr DPF z uwagi na zastosowaną platynę jest bardzo drogi, nowy w serwisie to koszt do 8-10 tys.zł a jego regeneracja może się okazać skuteczna na krótką metę.

 

 

Podsumowując podczas zakupu warto kierować się zdrowym rozsądkiem i fachowo podejść do sprawdzenia samochodu przed kupnem. Osoby z wieloletnim doświadczeniem wyposażone w dedykowany sprzęt diagnostyczny są w stanie wychwycić większość dolegliwości osprzętu zainstalowanego w nowoczesnych samochodach. Dzięki temu możemy się uchronić przed potężnymi nakładami finansowymi tuż po zakupie! Dlatego polecamy usługi naszej firmy, sprawdzenie samochodu przed zakupem Wrocław, Łódź, Katowice, Opole, Częstochowa, diagnostyka komputerowa, pomoc w zakupie samochodu, auta to coś czym specjalizujemy się na co dzień!!!