Wielu użytkowników obecnych samochodów boryka się z problemami technicznymi. Użytkownicy pojazdów zasilanych olejem napędowych obawiają się kłopotów z osprzętem silnika, a z kolei użytkownicy jednostek benzynowych problemów z układem korbowo-tłokowym. Zarówno jedna, jak i druga grupa może mieć problem z układem chłodzenia. Pierwszym symptomem wskazującym na usterkę tego układu jest ubywający płyn ze zbiorniczka wyrównawczego. Płyn chłodniczy jest bardzo ważny dla naszego silnika, dlatego powinniśmy go regularnie kontrolować, zwracać uwagę na jego stan i nie lekceważyć jego ubytków. Kiedy spadek jego poziomu zostanie odnotowany powinniśmy podjąć natychmiastowe działania. Przede wszystkim należy doszukiwać się widocznych wycieków płynu chłodniczego. Często podczas kontroli samochodu przed kupnem bez specjalistycznego sprzętu ciężko ocenić jest gołym okiem poziom płynu chłodniczego, a co dopiero jego ewentualne wycieki. Z pomocą przychodzi profesjonalny sprzęt jakim są kamery diagnostyczne z dedykowanym oświetleniem, które mogą dotrzeć w każdy zakamarek komory silnika. Dzięki odpowiedniemu doświetleniu badanego obszaru i przekazaniu wyraźnego obrazu na monitor jesteśmy w stanie zauważyć niepożądane zmiany. Jeśli wycieków nie zweryfikujemy sprawa może wyglądać nieco gorzej. Możliwy jest naturalny ubytek płynu chłodniczego w wyniku jego nadmiernej eksploatacji, bądź bardzo mocnych zmian warunków atmosferycznych. Należy jednak pamiętać, że sam układ chłodzenia pojazdu jest układem zamkniętym. Oznacza to, że krążąca w nim woda teoretycznie nie ma prawa nigdzie się zużywać. Obiegając cały obieg powinna wracać do punktu początkowego w tej samej ilości.

 

Przed zakupowy przegląd techniczny stanu technicznego samochodu sprawdzenie samochodu po numerze VIN

 

 

Kolejnym etapem diagnozowania skąd biorą się ubytki w naszym układzie chłodzenia jest poszukiwanie podwyższonego ciśnienia czy też zmian konsystencji płynu chłodniczego, jak i oleju silnikowego. Jeśli któryś z węży nie poddaje się ugięciu i podczas ściskania czuć, że w układzie panuje wysokie ciśnienie, może świadczyć to o przedostawaniu się spalin. Charakterystyczne dla takiego zjawiska jest również mieszanie się oleju z płynem chłodniczym. W takim przypadku w zbiorniczku wyrównawczym możemy zauważyć plamy o podwyższonej konsystencji, które są po prostu gęstsze. W charakterystyczny sposób odróżniają się od pozostałej cieczy dzięki czemu stosunkowo łatwo je zauważyć. Również pod korkiem olejowym, w gardle wlewu oleju jak i pod pokrywą zaworów może wytrącać się charakterystyczny nagar. W skutek mieszania się dwóch różnych substancji przy dużych zmianach temperatur, dochodzi do wytrącania się gęstych substancji. Bardzo często osadzają się w one w okolicach korka oleju, co ułatwia ich rozpoznanie.

 

Diagnostyka komputerowa sprawdzenie stanu technicznego samochodu

 

 

 

Kolejną oznaką poważnych problemów z naszym układem chłodzenia, które mogę świadczyć o uszkodzonej uszczelce pod głowicą, czy mikropęknięciach w samej głowicy są spaliny. Jeśli podczas pracy silnika zauważymy, że z naszego układu wydechowego wydobywają się spaliny o kolorze zbliżonym do barwy niebieskiej oraz dodatkowo można wyczuć charakterystyczny zapach, odbiegający od klasycznych spalin możemy mieć przypuszczenie poważnych problemów W skrajnych przypadkach, gdy problem jest już mocno nasilony może również dojść do nierównomiernej pracy silnika. Dodatkowo może dojść do zbyt szybkiego osiągania temperatury znamionowej bądź jej przekroczenia. Bardzo ważne jest dokładne obserwowanie zmian temperatury cieczy chłodzącej. Może to powiedzieć nam bardzo wiele na temat stanu technicznego badanego pojazdu. Warto jednak wiedzieć, że sposób w jaki rozgrzewa się nasz pojazd zależy od wielu czynników. Ma na to wpływ przede wszystkim model samochodu i rodzaj silnika ( silniki Diesla rozgrzewają się znacznie wolniej w stosunku do silników benzynowych ). Kluczowa jest również temperatura w otoczeniu, której pracuje badana jednostka napędowa. Podsumowując chcielibyśmy dodać, że w wielu przypadkach żaden z tych problemów może nie mieć miejsca, a mimo to egzemplarz z którym mamy do czynienia może borykać się z wspomnianymi poważnymi uszkodzeniami układu chłodzenia jak i samego silnika. Aby osiągnąć 100% pewności czy uszczelka pod głowicą jak i sama głowica nie jest uszkodzona powinno się przeprowadzić w należyty sposób próbę obecności tlenku węgla. Jeśli w naszym układzie chłodzenia znajdą się spaliny, definitywnie świadczy to o nieszczelności pomiędzy kanałami chłodzącymi silnik, a układem korbowo-tłokowym i komorą spalania. Niestety naprawa takich usterek nie jest tania. W mocno zaawansowanym stopniu może znacznie wpłynąć na żywotność naszego silnika. W skrajnych przypadkach kończy się to wymianą jednostki napędowej, jednak większość przypadków rozwiązuje wymiana samej uszczelki, wraz z planowaniem głowicy silnika.